Mart en Nellie Koenen zijn terecht trots op hun fraaie verzameling en willen dit door middel van dit museum aan huis graag aan geïnteresseerden tonen.
De uit 1870 daterende boerderij is al deze tijd in de familie Voermans gebleven. Na vele klusuren is deze schuur opgeknapt tot een gezellige ruimte.
De naam “De Zwijnestal” past erg goed hierbij.’

Tijdens de renovatie werden allerlei boerengereedschappen gevonden.
Evenals restanten van het klompenmakers gereedschap dat door de groot– en zelfs overgrootouders gebruikt werd.
Bij het renoveren van de hooizolder en het naastgelegen kippenhok in 2006 kwamen er nog meer gereedschappen tevoorschijn.
Op de vraag van familieleden wat Mart met deze ruimte van plan was, grapte hij dat er een museum van gemaakt ging worden.
“Nooit gedacht dat het wel eens werkelijkheid zou kunnen worden.”
Veel familieleden hadden nog wel oude spullen en brachten die bij me.
Eerst met de bedoeling om alleen maar spullen uit de eigen familie te verzamelen en te bewaren maar al gauw breidde de verzameling zich uit met door derden gebrachte spullen en in 2007 was het museum een feit.

Vooral na het grote bezoekersaantal van Open Monumentendag in 2008 kwam alles in een versnelling en steeds meer groepen zoals scholen, ouderenverenigingen, familie-uitjes genieten van de sfeervolle opstelling in het museum.
Zo is er een ruimte met allerlei gereedschappen van verschillende beroepen; een heuse keuken met een keur van huishoudelijke artikelen uit de ‘goede oude tijd’ doet je terugbrengen naar je jeugd.

Een andere ruimte is gevuld met devotieartikelen. Een fotowand in het huiskamergedeelte beschrijft de vroegere bewoners, iets verder staan mooie oude bandrecorders en oude schrijfmachines, in een andere hoek pronkt een prachtige oude wieg: ook een familiestuk. Buiten onder een afdak staan herinneringen aan het oude Trapistinnenklooster van Berke-Enschot; een karnton, een grote slijpsteen en melkbussen. Je waant je helemaal terug in de tijd van toen.

Een bezoekje aan dit kleinschalige, maar zo fraaie museum is echt de moeite waard. Zelfs een wandeling door de prachtige tuin is aan te raden.